«Η κοινωνία σε θέλει να είσαι απλώς ένα φωτοαντίγραφο, ποτέ ένα πρωτότυπο» Όσσο

Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2017

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Δημητρούκειου Ειδικού Σχολείου Μεσολογγίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Δημητρούκειου Ειδικού Σχολείου Μεσολογγίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού, παρουσιάζει στο παρακάτω κείμενο μια ενημέρωση όσον αφορά τη Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή.

Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού (World Autism Awareness Day) καθιερώθηκε με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ  και αποφασίστηκε να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου. Σκοπός της είναι να πληροφορήσει την παγκόσμια κοινή γνώμη για τον αυτισμό και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία...

Ο αυτισμός είναι μια πολύπλοκη αναπτυξιακή διαταραχή που τυπικά εμφανίζεται κατά τη διάρκεια των πρώτων 3 χρόνων της ζωής. Στην αναλογία 1 προς 166 άτομα ανέρχεται η συχνότητα του αυτισμού στην Ελλάδα, και τα συμπτώματα μπορούν να είναι από ήπια εώς πολύ σοβαρά. Είναι μια κατάσταση ισόβια . Εμφανίζεται πολύ πιο συχνά στα αγόρια, σε μια αναλογία 3-4 αγόρια προς 1 κορίτσι. Η αιτία του αυτισμού εξακολουθεί να παραμένει άγνωστη. Κάποιες έρευνες υποδεικνύουν ένα νευρολογικό πρόβλημα, που επηρεάζει εκείνα τα τμήματα του εγκεφάλου, τα οποία επεξεργάζονται τη γλώσσα και τις πληροφορίες, που δίνουν οι αισθήσεις. Ίσως υπάρχει μια δυσαναλογία κάποιων συγκεκριμένων νευροχημικών ουσιών στον εγκέφαλο. Γενετικοί παράγοντες μπορεί μερικές φορές να εμπλέκονται. Πιθανότερα, ο αυτισμός μπορεί να είναι απόρροια ενός συνδυασμού διαφόρων αιτιών.
Τα άτομα με αυτισμό αντιλαμβάνονται πολύ διαφορετικά τα όσα βλέπουν και ακούν, σε σχέση με τους υπόλοιπους ανθρώπους. Αυτό τους δημιουργεί δυσκολία στο να προσεγγίσουν τους συνομηλίκους τους και όχι μόνο, αφού υπολείπονται κοινωνικών δεξιοτήτων. Τα άτομα με αυτισμό πολύ συχνά παρουσιάζουν δυσκολία στην εκμάθηση της γλώσσας. Δεν μπορούν να διατηρήσουν βλεμματική επαφή και είναι απόμακρα, γιατί νιώθουν φόβο. Υπάρχουν όμως και φορές που δεν έχουν επίγνωση του φόβου σε καταστάσεις που ενέχουν πραγματικό κίνδυνο. Το νευρικό τους σύστημα δεν είναι ώριμο και για αυτό δεν μπορεί να επεξεργαστεί ταυτόχρονα ερεθίσματα, με αποτέλεσμα να αντιδρούν σε θορύβους, στο φως ή ακόμη και να δείχνουν πως δε νιώθουν πόνο. Τα άτομα με αυτισμό είναι προσκολημμένα σε συγκεκριμένες ρουτίνες, δυσκολεύονται να λειτουργήσουν στα πλαίσια του αυθόρμητου ή συμβολικού παιχνιδιού και εκδηλώνουν επαναλαμβανόμενες στερεοτυπικές συμπεριφορές.
Είναι γνωστό ότι δεν υπάρχει φάρμακο που θεραπεύει τον αυτισμό.  Η αντιμετώπισή του είναι κατά κύριο λόγο εκπαιδευτική και λιγότερο φαρμακευτική .
Η πλέον αποτελεσματική αντιμετώπιση παραμένει η εκπαιδευτική παρέμβαση που πρέπει:
- να αρχίζει όσο το δυνατόν νωρίτερα (ακόμα και πριν την οριστικοποίηση της διάγνωσης)
- να είναι εντατική
- να γίνεται από θεραπευτές με εμπειρία και ειδίκευση στο πρόβλημα
- να χρησιμοποιεί ειδικά δομημένα προγράμματα με συγκεκριμένους στόχους
- να γίνεται με ενεργή συμμετοχή των γονέων.
Έχει αποδειχθεί από πολλές μελέτες ότι η έγκαιρη και εντατική θεραπευτική παρέμβαση μπορεί να οδηγήσει ακόμη και  σε πλήρη αποκατάσταση σε ποσοστό 30%-40% των παιδιών με αυτιστικού τύπου διαταραχές.
Δυστυχώς, γενικότερα στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση στο νομό αιτωλ/νιας, υπάρχουν ελάχιστες δημόσιες δομές για τη στήριξη αυτών των ατόμων και οι περισσότερες παρεμβάσεις γίνονται με ιδιωτικές πρωτοβουλίες των γονέων, αλλά όχι σε ικανοποιητικό επίπεδο μιας και ο χαρακτηρισμός ενός παιδιού ως αυτιστικό θεωρείται ακόμα και σήμερα ταμπού.
Για αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος μπορείτε να ενημερωθείτε από την ιστοσελίδα του Συλλόγου www.eidikomes.gr
                                                                     

                                                                                         Με εκτίμηση
                                                                                            Το Δ. Σ.