«Η κοινωνία σε θέλει να είσαι απλώς ένα φωτοαντίγραφο, ποτέ ένα πρωτότυπο» Όσσο

Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2009

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΩΝ ΝΟΜΑΡΧΩΝ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΘΥΜΙΟΥ ΣΩΚΟΥ, ΠΡΕΒΕΖΑΣ ΒΑΣΙΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΑΙ ΛΕΥΚΑΔΟΣ ΚΩΣΤΑ ΑΡΑΒΑΝΗ.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΩΝ ΝΟΜΑΡΧΩΝ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΘΥΜΙΟΥ ΣΩΚΟΥ, ΠΡΕΒΕΖΑΣ ΒΑΣΙΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΑΙ ΛΕΥΚΑΔΟΣ ΚΩΣΤΑ ΑΡΑΒΑΝΗ.
ΘΕΜΑ: «Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΟΔΙΚΩΝ ΑΞΟΝΩΝ ΣΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ»
(Παραιόνια οδός, Δυτικός Άξονας, Εθνικό και Επαρχιακό Δίκτυο κ.λ.π.)


Ι.Π. ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ 31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2009


ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΗ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΘΥΜΙΟΥ ΣΩΚΟΥ


Με αίσθημα ευθύνης ο Νομάρχης Πρέβεζας Βασίλης Ιωάννου, ο Κώστας Αραβανής Νομάρχης Λευκάδας και εγώ παραχωρούμε σήμερα αυτή τη συνέντευξη για ένα τεράστιο ζήτημα που είναι οι οδικοί άξονες στην περιφέρειά μας καθώς και υποχρεώσεις, οι ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του Υπουργού Δημοσίων Έργων κ. Σουφλιά προσωπικά αλλά και των συνεργατών του.
Το Φεβρουάριο του 2007, συγκεκριμένα στις 2 Φεβρουαρίου ένα μήνα δηλαδή μετά την εγκατάστασή μας στη Νομαρχία, εγώ, ο Κώστας Αραβανής, κάναμε μαζί και με τους Νομάρχες Βασίλη Γιόγιακα και Στέφανο Πουλημένο της Θεσπρωτίας και της Κέρκυρας μια συνάντηση – εργασίας στην Πρέβεζα με τον Βασίλη Ιωάννου και αναδείξαμε το ζήτημα της σύνδεσης του Δυτικού άξονα με το Άκτιο και την Υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου-Πρέβεζας.
Εκείνη την εποχή ακούγαμε πολλά και διάφορα για την πορεία του Δυτικού Άξονα δεν ακούγαμε τίποτα για την σύνδεση του Δυτικού Άξονα με την Πρέβεζα και την Λευκάδα.
Το κομμάτι δηλαδή που θα έδινε ουσία και περιεχόμενο στον περίφημο Δυτικό άξονα.
Η Παραιόνια Οδός, μήκους 48,5 χιλιομέτρων και η σύνδεση με την Λευκάδα δεν ήταν στους σχεδιασμού του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε..
Μετά από λίγες μέρες μας δέχθηκε ο κύριος Σουφλιάς και κουβεντιάσαμε οι πέντε Νομάρχες το θέμα Αμβρακία – Άκτιο καθώς επίσης και την σύνδεση του Δυτικού Άξονα με την Λευκάδα.
Εκεί ο κ. Σουφλιάς, άκουσε τα επιχειρήματά μας, που ήταν πάρα πολύ σημαντικά και ουσιαστικά και μας έδωσε μια καταρχήν υπόσχεση ότι θα μελετήσει το θέμα.
Δηλαδή να ολοκληρώσει την μελέτη για να δημοπρατήσει το έργο.
Σε επόμενη συνάντησή μας που έγινε μετά από μερικούς μήνες δεσμεύτηκε ότι η μελέτη θα είναι έτοιμη το 2008 και το κομμάτι αυτό του δρόμου θα είναι από τα πρώτα έργα του ΕΣΠΑ τα οποία θα δημοπρατηθούν.
Θέλω να σας πω ότι η μελέτη Αμβρακία – Άκτιο ήταν ώριμη μιας και είχε, από την προηγούμενη κυβέρνηση και από την προηγούμενη Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Β. Παπανδρέου, ολοκληρωθεί η προμελέτη.
Δεν χρειαζόταν πολλά πράγματα δηλαδή να ολοκληρωθεί η μελέτη.
Υπήρξε όντως συνεπής ο κ. Σουφλιάς– με μια μικρή παρέκκλιση χρόνου – στην ολοκλήρωση της μελέτης.
Με κάποια καθυστέρηση πέρσι το Φθινόπωρο ανακοίνωσε τις διαδικασίες δημοπράτησης του έργου.
Η πρώτη δημοπρασία έγινε τον Μάρτη του 2009.
Ήταν άκαρπη διότι η επιτροπή δεν συνεδρίασε καθότι είχαν απεργία οι υπάλληλοι.
Η δημοπρασία επαναλήφθηκε μετά από 22 μέρες αλλά και εκείνη η δημοπρασία ήταν επίσης χωρίς αποτέλεσμα μιας και σε εκείνη τη δημοπρασία είχαν απεργία οι υπάλληλοι.
Στο μεταξύ πλησίαζαν οι Ευρωεκλογές.
Δεχθήκαμε και οι τρεις Νομάρχες τηλεφωνήματα από την μεριά ιθυνόντων του Υπουργείου και συνεργαστήκαμε με τον κ. Κατσιγιάννη τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου για να παρέμβουμε ώστε να μην είναι σε απεργία οι υπάλληλοι και στην τρίτη δημοπρασία η οποία είχε ορισθεί για τις 2 Ιουνίου 2009, πέντε μέρες πριν από τις Ευρωεκλογές.
Οφείλω να πω ότι την παρέμβαση αυτή την έκανα και προς την ηγεσία των συνδικαλιστών και προς κάθε άλλη πλευρά και ζήτησα και εγώ και ο Βασίλης Ιωάννου και ο Κώστας Αραβανής από τους συνδικαλιστές να μην κάνουν απεργία για το συγκεκριμένο έργο. Κάναμε και άλλες ενέργειες και η δημοπρασία έγινε.
Το πράξαμε με αίσθημα ευθύνης γιατί αυτό το έργο είναι έργο ζωής για την περιοχή μας, είναι ένα έργο που πραγματικά το χρειαζόμαστε όσο τίποτε άλλο για να στηριχθεί η οποιαδήποτε περαιτέρω ανάπτυξη του Δυτικού κομματιού της Ηπείρου, της Αιτωλοακαρνανίας και των νησιών του Ιονίου.
Να αξιοποιηθεί η υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου – Πρέβεζας, το αεροδρόμιο του Ακτίου, να υπάρξει συνέχιση των εργασιών για το δρόμο προς το Πλατυγυάλι, να έχουμε περισσότερες επενδύσεις στον τουρισμό που αποτελεί και το ασφαλέστερο μέλλον για μια καλή ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή.
Προσωπικά αλλά και οι άλλοι Νομάρχες χαιρετίσαμε το αποτέλεσμα της δημοπρασίας και μάλιστα ευχαρίστησα κιόλας.
Αλλά, δυστυχώς εκ του αποτελέσματος, είμαστε πλέον σήμερα πάρα πολύ κουμπωμένοι και επιφυλακτικοί σε ότι έχει να κάνει με τις πρωτοβουλίες, τις προθέσεις και τις ενέργειες του Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος εν προκειμένω Δημοσίων Έργων και του αρμόδιου Υπουργού του κ. Σουφλιά.
Το αποτέλεσμα της δημοπρασίας ήταν αφού ο δρόμος αυτός κόπηκε σε τέσσερα κομμάτια, είναι 48,5 χιλιόμετρα, να πάρει εκπτώσεις από 50 – 52%.
Τέσσερις εργολαβίες που οι εκπτώσεις κυμάνθηκαν από 50 – 52% με συγκεκριμένους αναδόχους.
Και ενώ περιμέναμε να υπογραφεί η σύμβαση και να ξεκινήσει το έργο, ένα έργο που χαιρετίσαμε, που επιδιώξαμε, που απαιτήσαμε, που στηρίζουμε ελπίδες και όνειρα για να αναπτυχθεί η περιοχή ακούσαμε πριν από λίγες μέρες, διαβάσαμε και τελικά επιβεβαιωθήκαμε, αφού είχαμε όλες τις πληροφορίες, ότι το έργο αυτό ακυρώνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο για τυπικούς λόγους.
Ποιοι είναι οι τυπικοί λόγοι; Δεν εκτίμησε το Υπουργείο, η υπηρεσία, τις προθεσμίες και δεν έχει το έργο τις τυπικές προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος για να υπογραφεί η σύμβαση.
Άρα πάμε σε καινούρια εργολαβία.
Βεβαίως οι φήμες από εκεί και μετά οργιάζουν και εκ των στοιχείων δεν μπορεί να είναι μόνο φήμες.
Το πρώτο θέμα έχει να κάνει με το ποσοστό της έκπτωσης.
Ένα οποιοδήποτε έργο που παίρνει έκπτωση 50 και 52%, πολλώ δε μάλλον ένα τέτοιο έργο, δημιουργεί αυτομάτως ερωτηματικά.
Θα πρέπει να μιλήσουμε καθαρά, τίμια και με ειλικρίνεια γιατί αυτά δεν είναι χρήματα που τα διαχειρίζεται ούτε ο κ. Σουφλιάς ούτε κανείς άλλος από μας.
Είναι χρήματα του ελληνικού λαού, τα έργα είναι για τον ελληνικό λαό και για την ανάπτυξη της περιφέρειας.
Το ποσοστό της έκπτωσης λοιπόν δίνει την δυνατότητα κριτικής.
Πως είναι δυνατόν ένα τόσο μεγάλο έργο με τόσα πολλά χρήματα, με τέτοιες μελέτες να παίρνει 50 – 52% έκπτωση.
Είναι δυνατόν ένα έργο το οποίο υποτίθεται υποστηρίζει ο ίδιος ο Υπουργός και μάλιστα επιδιώκει να γίνει σύντομα να μην ξέρει ότι οι προθεσμίες είναι 52 ημέρες και όχι 22;
Πότε έγινε η τρίτη δημοπρασία.
Πέντε μέρες πριν από τις Ευρωεκλογές.
Τι άλλο έγινε πέντε ημέρες πριν από τις Ευρωεκλογές;
Η με πολύ μεγάλη βιασύνη εγκαινίαση της λεγόμενης παράκαμψης Αγρινίου.
Ένα έργο το οποίο προσωπικά κατήγγειλα ότι το δουλεύανε την νύχτα. Στρώνανε άσφαλτο χωρίς να τηρούνται οι προδιαγραφές για να επισπεύσουν την παράδοση, το έργο ολοκληρώνονταν σύμφωνα με την σύμβαση τώρα, τέλη Σεπτέμβρη, για να προλάβουν τις Ευρωεκλογές.
Μήπως λοιπόν οι 22 μέρες είχαν να κάνουν και με τις Ευρωεκλογές;
Αναρωτιόμαστε και αναρωτιέται ο λαός της Αιτωλοακαρνανίας και της ευρύτερης περιοχής όταν παρακολουθεί και ξέρει τα γεγονότα.
Και βεβαίως οι φήμες οργιάζουν και για άλλα πράγματα.
Ότι έχει υπερβολικά μεγάλο ποσό για συμπληρωματικές, αν χρειαστούν, μελέτες.
Είμαστε καλόπιστοι αλλά εδώ μπαίνουν συγκεκριμένα ζητήματα.
Δεν θα παρακολουθήσω ειλικρινά το ζήτημα ότι είχε ελλιπείς τις μελέτες αλλά δεν χρήζει συγκεκριμένης απάντησης το ζήτημα πως επισπεύδουν μια διαδικασία ενός τόσο μεγάλου έργου;
Είναι της τάξεως των 370 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ το έργο αυτό.
Πώς επισπεύδουν λοιπόν διαδικασίες μετά βεβαιότητας ότι θα ακυρωθεί;
Αυτά λοιπόν μας δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά και αγανάκτηση.
Αισθανόμαστε ότι ο λαός της Αιτωλοακαρνανίας, της Λευκάδας, της Ηπείρου, της ευρύτερης περιοχής εμπαίζεται.
Υπάρχει η πληροφορία, την ζήτησα την πληροφορία αυτή από τον κύριο Κατσιγιάννη, τον Γενικό Γραμματέα με τον οποίο σε κάθε περίπτωση θέλω να συνεργάζομαι, ότι στις 15 Σεπτέμβρη η υπηρεσία επισπεύδει ένσταση που σημαίνει σύγκλιση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου για να κατοχυρωθεί το έργο.
Εμείς θέλουμε η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου να δώσει το έργο.
Εμείς θέλουμε το Υπουργείο να έχει δίκιο στα επιχειρήματά του και αν κάνουμε αυτή τη συνάντηση σήμερα και σας ενημερώνουμε και μέσω υμών και τον λαό της περιοχής μας είναι ακριβώς να διατρανώσουμε την απαίτησή μας το έργο αυτό να γίνει σε κάθε περίπτωση.
Αν ο κ. Σουφλιάς θέλει την βοήθειά μας αυτή η συνάντηση σήμερα είναι βοήθεια προς εκείνον όχι μόνο για το έργο αυτό αλλά και για τα υπόλοιπα που θα σας πούμε στην συνέχεια.
Η σύμβαση θα πρέπει να επικυρωθεί, να νομιμοποιηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να θεωρηθούν τα επιχειρήματα του Υπουργείου και των υπηρεσιών του Υπουργείου σωστά και να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σύμβασης για να ξεκινήσει το έργο σύντομα.
Κάποτε σ’ αυτή την χώρα θα πρέπει οι υπεύθυνοι να κοιτάξουν τον λαό στα μάτια και να του πουν την πραγματική αλήθεια.
Εμείς σήμερα με αυτήν την συνάντηση τείνουμε χείρα βοηθείας στον κ. Σουφλιά και ζητάμε και από Ελεγκτικό Συνέδριο να αποδεχθεί τις αιτιάσεις της υπηρεσίας και ταυτόχρονα να προχωρήσει σύμφωνα με την προκήρυξη στην σύμβαση ώστε να ξεκινήσει το έργο άμεσα.
Αυτό θα είναι η καλή εξέλιξη, αυτό πρέπει να γίνει.
Θέλουμε να ελπίζουμε ότι τα πράγματα θα εξελιχθούν ομαλά και στις 15 Σεπτέμβρη η Ολομέλεια Ελεγκτικού Συμβουλίου θα πάρει πίσω την απόφαση του τμήματος ότι οι διαδικασίες που δεν τηρήθηκαν ακυρώνουν το όλο έργο.
Ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα είναι το θέμα του Δυτικού Άξονα.
Δυτικός άξονας που από τα 186 χιλιόμετρα, μιλάμε για τον βασικό κορμό, μέχρι τα Γιάννενα τα 126 είναι μέσα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας τουτέστιν τα 2/3 του έργου είναι μέσα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας.
Το 2007 ζήτησα όταν στην Βουλή συζητιόταν το θέμα της σύμβασης να παρευρεθώ στην επιτροπή της Βουλής και να πω αυτά που όφειλα να πω ως Νομάρχης Αιτωλοακαρνανίας που τα 2/3 του έργου αυτού περνάνε μέσα από το Νομό του.
Θυμάστε ότι τότε ετέθη θέμα κομματικής πειθαρχίας στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και στο αίτημά μου να παρευρεθώ και να πω τις απόψεις των Αιτωλοακαρνάνων για τα θέματα του Δυτικού άξονα δεν έγινε αποδεκτή, δεν μπόρεσα να παρευρεθώ εκεί.
Δεν δεχθήκανε να είμαι εκεί ενώ ήταν άλλοι που καμία σχέση με την περιοχή δεν είχαν. Σήμερα είμαστε δύο χρόνια και κάτι μήνες από την στιγμή κατά την οποία έπρεπε το έργο αυτό να ξεκινήσει.
Το έργο σύμφωνα με την σύμβαση έπρεπε να ξεκινήσει να κατασκευάζεται το καλοκαίρι του 2007.
Αύριο μπαίνουμε στο φθινόπωρο του 2009 και δεν έχουμε δει τίποτε. Έχουμε δει κάποιες ελιές να ξηλώνονται κατά περίεργο τρόπο, ένα σημάδι εδώ και ένα σημάδι 2 χιλιόμετρα παραπέρα.
Και δεν είναι μόνο αυτό.
Είναι ότι τα δικαστήρια δέχονται τις προσφυγές κατοίκων, με ασφαλιστικά μέτρα, κι αναγκάζεται ο εργολάβος να σταματήσει το έργο στο ένα τμήμα.
Στα υπόλοιπα τμήματα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις και πάνω από όλα με εντολές υπευθύνων όποιος πάει να πάρει αδρανή υλικά από συγκεκριμένα σημεία διώκεται και πηγαίνει στον εισαγγελέα.
Έχει κανένας την εντύπωση ότι μετά τα λίγα που λέω θέλει η κυβέρνηση να κατασκευάσει το έργο αυτό;
Η ίδια κυβέρνηση που έβαλε τον εργολάβο να δουλεύει τη νύχτα και να ρίχνει άσφαλτο για την παράκαμψη του Αγρινίου η ίδια κυβέρνηση τώρα νίπτει τας χείρας της για το γεγονός ότι οι εταιρείες δεν έχουν από πού να πάρουν αδρανή υλικά.
Οι υπηρεσίες περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος δεν δίνουν άδειες για την απόληψη αδρανών υλικών.
Μπορεί να συνεχιστεί έτσι αυτή η κατάσταση;
Ερωτάται λοιπόν το Υπουργείο. Τι κρύβεται πίσω από αυτήν την ιστορία;
Γιατί δεν ξεκαθαρίζει το ζήτημα;
Γιατί για τις ενδεχόμενες δυσκολίες αντί να δέχομαι χαρτιά που να μου λένε να προστατεύσω τα αδρανή ή να βάλω τις υπηρεσίες να προστατεύσουν τα αδρανή να γίνει μια σύσκεψη για να δούμε τι θα γίνει.
Γιατί φαντάζομαι δεν θα φέρουνε αδρανή από κάπου αλλού. Από εδώ θα τα βρουν. Άρα κάποια πράγματα έπρεπε να έχουν γίνει.
Οι απαλλοτριώσεις έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί, οι αδειοδοτήσεις για την απόληψη αδρανών έπρεπε να έχουν δοθεί, η χωροθέτηση των νταμαριών έπρεπε να έχει γίνει και όχι να βάζουν μια κοινωνία να τρέχει από εδώ και από εκεί.
Από αυτά δεν έγινε τίποτα.