«Η κοινωνία σε θέλει να είσαι απλώς ένα φωτοαντίγραφο, ποτέ ένα πρωτότυπο» Όσσο

Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2022

«Πάλιν εβγήκαν στο χορό»! Παραδοσιακό τραγούδι - παινέματα από το Ρεΐζντερε (Reisdere) Ερυθραίας Μικράς Ασίας

«Πάλιν εβγήκαν στο χορό» (Συρτός και μπάλος ρεΐζντεριανός).

Παραδοσιακό τραγούδι –παινέματα από το Ρεΐζντερε (Reisdere) Ερυθραίας Μικράς Ασίας.

 

Η ηχογράφηση αυτή πραγματοποιήθηκε...

από τον αείμνηστο δάσκαλο της Εθνικής μας Μουσικής, τον Σίμωνα Καρά, στον Άγιο Δημήτριο της Λήμνου το έτος 1973!


Συμμετέχουν, ο Δημήτριος Μαρινάκης με το βιολί του, ο Σωτήρης ο Μαυράκης με την κιθάρα του

και η γιαγιά Μαρία Κουσκούση με το παραδοσιακό μουσικό όργανο των Ρεϊζντεριανών το ταψί! Πρώτη φωνή στο τραγούδι η Βασιλική (Βασιλεία) Μαρινάκη και τη συνοδεύει ο Γεώργιος Δημάκης.

 

Δυο λόγια για το τραγούδι αυτό από τον αείμνηστο δάσκαλο Σίμωνα Καρά:

«Συρτό –μπάλλος ρεϊζντεριανός. Αρχίζει το τραγούδι με παινέματα προς τους χορευτές. Έπειτα, ως το τραγούδι φθάσει εις το –ανοίξτε τα χεράκια σας και το μαντήλι αφήστε-, οι χορευταί χωρίζονται εις ζεύγη και αρχίζει ο μπάλλος. Χαρακτηριστική ιδιοτυπία εδώ είναι το φωνητικό γύρισμα -Τριαλαρέλα –ραλαλά –ραλαλά, τριαλαρέλα –ραλαλά –ραλαλά –λαλά-, φωνητική απομίμησις οργανικών κρουμάτων, όπως γίνεται εις την εκκλησιαστική μουσική διά των κρατημάτων (τετερισμών και νενανισμών)»…

 

Στίχοι του παρόντος τραγουδιού:

 

Πάλιν εβγήκαν στο χορό τέσσερα μαύρα μάτια,

πάλιν εβγήκαν στο χορό τέσσερα μαύρα μάτια,

‘που σαϊτεύουν τσης καρδιές, τσης κάνουνε κομμάτια!

Τριαλαρέλα –ραλαλά –ραλαλά!

Τριαλαρέλα –ραλαλά –ραλαλά –λαλά!

 

Να σας παινέσω ήθελα, μα σεις ‘στε παινεμένοι,

να σας παινέσω ήθελα, μα σεις ‘στε παινεμένοι,

από τα νύχια ως τη κορφή, είστε ζωγραφισμένοι!

Τριαλαρέλα –ραλαλά –ραλαλά!

Τριαλαρέλα –ραλαλά –ραλαλά –λαλά!

 

Αμάν ωφ αμάν, αμάν, αμάν, γιαντίμ αμάν!

Ένα τραγούδι θε’ να πω, και να με συμπαθήστε!

και να με συμπαθήστε!

ωφ αμάν, αμάν, αμάν, γιαντίμ αμάν!

Ανοίξτε τα τα χέρια σας, και το μαντήλι αφήστε!

Σγουρέ βασιλικέ μου και μαντζουράνα μου,

εσύ θα με χωρίσεις από τη μάνα μου!

 

Αμάν ωφ αμάν, αμάν, αμάν, γιαντίμ αμάν!

Σωθήκαν τα τραγούδια μου, δεν έχω άλλα τραγούδια!

δεν έχω άλλα τραγούδια!

ωφ αμάν, αμάν, αμάν, γιαντίμ αμάν!

Μα ‘γω για το χατήρι σας θα βγάλω άλλα καινούρια!

Σγουρέ βασιλικέ μου με φύλλα πράσινα,

μισεύεις και μ’ αφήνεις μέσα στα βάσανα!!!

 


Αφιερώνεται στην ιστορική επίσκεψη Μνήμης και απόδοσης Τιμής Ρεϊζντεριανών απογόνων, στον τόπο που γεννήθηκαν, έζησαν, πρόκοψαν, μεγαλούργησαν αλλά και μαρτύρησαν οι πρόγονοι…

Παρασκευή 12 και Σάββατο 13 Απριλίου 2013, με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Αγίου Δημητρίου Λήμνου!

 

Σχετικά με την απόσυρση της αρχικής ανάρτησης του παρόντος video στο YOUTUBE:

 

Το εν λόγω video αναρτήθηκε αρχικά στο YOUTUBE, τον Οκτώβριο του έτους 2014. Μετά την πάροδο ενός μηνός από την ημερομηνία της ανάρτησης και ενώ αυτό είχε ξεπεράσει τις 1000 προβολές, αναγκάστηκα να το αποσύρω, από τη στιγμή που έγινα γνώστης του γεγονότος της εκκρεμοδικίας ως προς τον διάδοχο φορέα, του πολυτιμότατου για τον Ελληνισμό έργου του Σίμωνα Καρά.

Τώρα πλέον, μετά τη λήξη της δικαστικής διένεξης και με την ευγενική επανέγκριση της προβολής του από τους αρμοδίους του ΚΕΠΕΜ, αναρτάται εκ νέου στο YOUTUBE.

 

https://youtu.be/ItmntFn2KnU

 


ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ:

Μια παράκληση προς όλες και όλους! Ακούστε την καταγραφή αυτή, προσπαθώντας (όσο το δυνατόν) να επικεντρώσετε την παρακολούθηση στον γλυκύτατο ήχο που ακούγεται από το προσδιοριζόμενο ως "τουμπελέκι" που κρατά το ίσο... Δεν είναι τουμπελέκι, είναι το ταψί της γιαγιάς Κουσκούσαινας που γνωρίζετε στις φωτογραφίες προς το τέλος του video... Της Ρεϊζντεριανής γιαγιάς που την εποχή εκείνη είχε καταπλήξει το πανελλήνιο (μέσω των πρώτων χρόνων εκπομπών των 2 κρατικών σταθμών της κρατικής μας τηλεόρασης, καθώς και των κρατικών ραδιοφωνικών σταθμών) και όχι μόνο... Της γιαγιάς που είχε "τρελάνει" με τους αυθεντικούς ήχους του ταψιού της, της κυρά Μαρίας Κουσκούση, ζωντανής μαρτυρίας της μουσικής μας κληρονομιάς από τα άγια προγονικά χώματα της Ιωνικής Μικρασίας...

 

Δημήτρης Νικ. Θωμαδάκης