«Η κοινωνία σε θέλει να είσαι απλώς ένα φωτοαντίγραφο, ποτέ ένα πρωτότυπο» Όσσο

Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015

ΕΡΩΤΗΣΗ του ΚΚΕ - Για τα τραγικά αδιέξοδα στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση

ΕΡΩΤΗΣΗ του ΚΚΕ

Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
Θέμα: Για τα τραγικά αδιέξοδα στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
Ένας μήνας έκλεισε από την επίσημη έναρξη της σχολικής χρονιάς και δυστυχώς η έναρξη αυτή δεν αφορά την ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Ήδη φορείς γονέων και εργαζομένων είναι σε απόγνωση και βρίσκονται σε κινητοποιήσεις για την άμεση επίλυση των προβλημάτων της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Πολλά Ειδικά Σχολεία, σε α/θμια και β/θμια εκπαίδευση είναι κλειστά και τα υπόλοιπα που άνοιξαν υπολειτουργούν καθώς είναι υποστελεχωμένα από εκπαιδευτικό, ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Παρουσιάζεται το απαράδεκτο φαινόμενο, προφανώς με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και...
των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, να γίνεται κατηγοριοποίηση μαθητών σε λειτουργικούς και μη, σε «δουλεμένους και μη». Τους πρώτους, που το Υπουργείο τους θεωρεί «προνομιούχους» ξεκίνησαν την σχολική τους χρονιά χωρίς την παραμικρή υποστήριξη από επιστημονικό προσωπικό στις τάξεις των γενικών και ειδικών σχολείων. Οι μαθητές ήδη με αυτή την πολιτική βιώνουν το περιθώριο και τον κοινωνικό ρατσισμό. Η κυβέρνηση που δηλώνει ότι είναι ενάντια στους κοινωνικούς διαχωρισμούς όχι μόνο δεν παίρνει μέτρα για την άμβλυνση αυτών αλλά τους εντείνει ακόμα περισσότερο.

Διαχρονικά, η ειδική αγωγή και εκπαίδευση ήταν ο «φτωχός συγγενής» του εκπαιδευτικού συστήματος. Η παγιωμένη αυτή κατάσταση αφορά την έλλειψη, τόσο δομών για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών, όσο και του απαραίτητου εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Παρ’ όλο που οι μαθητές που χρήζουν ειδικής εκπαίδευσης υπολογίζονται περίπου στις 200.000 μόλις 18.000 είναι εγγεγραμμένοι στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και κάποιοι από αυτούς φοιτούν σε ιδιωτικές δομές.

Η πλειοψηφία αυτών των δομών (ειδικά σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά Γυμνάσια, ειδικά Λύκεια, ΕΕΕΕΚ, Τμήματα Ένταξης) λειτουργούν σε απαράδεκτους, εντελώς ακατάλληλους και επικίνδυνους χώρους, που δεν έχουν καν αίθουσες και στεγάζονται σε «πρώην αποθήκες» σε γωνιές από αίθουσες τελετών, διαδρόμους κ.α.

Στα Δημόσια Κέντρα Διάγνωσης – Αξιολόγησης – Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ) υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις σε επιστημονικό προσωπικό και η αναμονή για μια αξιολόγηση μπορεί να είναι και μέχρι τα τρία χρόνια. Λόγω έλλειψης προσωπικού οι αξιολογήσεις είναι ελλιπείς και φυσικά ούτε λόγος για υποστήριξη. Επιπλέον ο αριθμός τους είναι πολύ μικρός σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες. Πάνω σ’ αυτή την έλλειψη ανθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία, η οποία όμως έχει δυσβάσταχτο κόστος για τις λαϊκές οικογένειες.

 Τα κενά σε εκπαιδευτικό, ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό είναι τραγικά. Τα νούμερα είναι αμείλικτα. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, τα οργανικά και λειτουργικά κενά, που φυσικά είναι πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες, είναι περίπου 8.000. Από τις μέχρι τώρα προσλήψεις αναπληρωτών προκύπτει ότι ακόμη κι αυτές οι ελάχιστες – υποβαθμισμένες - λειψές και υποστελεχωμένες δομές, αδυνατούν να λειτουργήσουν στοιχειωδώς.

Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση είναι χρονίζουσα. Οι εργαζόμενοι στις δομές Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης απασχολούνται κατά 70%, με ελαστικές σχέσεις εργασίας. Οι αναπληρωτές, προσλαμβάνονται οι περισσότεροι στη μέση της σχολικής χρονιάς και πριν προλάβουν να γνωριστούν με το παιδί και τις ιδιαιτέρες ανάγκες του, απολύονται, για να προσληφθούν την επόμενη χρονιά με τον ίδιο τρόπο σε άλλο σχολείο. Σε αυτόν τον τομέα της εκπαίδευσης, τον τόσο ευαίσθητο και απαιτητικό, δεν έχει γίνει, τα τελευταία 15 χρόνια, ούτε ένας μόνιμος διορισμός.



ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός τι μέτρα προτίθεται να πάρει άμεσα ώστε:

·        Να καλυφτούν τώρα όλα τα κενά και ν’ ανοίξουν τώρα όλες οι δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης

·        Να χρηματοδοτηθεί η ειδική αγωγή και εκπαίδευση από τον κρατικό προϋπολογισμό, με τα απαιτούμενα κονδύλια προκειμένου να καλυφτούν οι ανάγκες σε μόνιμο προσωπικό, δομές, και υλικά. Τα χρήματα του ΕΣΠΑ να κατευθυνθούν άμεσα για την στήριξη και τη διεύρυνση των δημόσιων βασικών σταθερών δομών και όχι για την επιδότηση των ΜΚΟ, των λεγόμενων μη κερδοσκοπικών οργανώσεων που ανοίγουν το δρόμο της ιδιωτικοποίησης και των ελαστικών σχέσεων εργασίας.

·        Να απαγορευτεί η επιχειρηματική δράση στο χώρο της ειδικής αγωγής, της πρώιμης διάγνωσης και παρέμβασης, την αποκατάστασης των παιδιών με αναπηρία. Να στελεχωθούν τώρα τα ΚΕΔΔΥ με μόνιμο προσωπικό, όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων.

·        Να εξασφαλιστεί το αναγκαίο ειδικευμένο Εκπαιδευτικό, Ειδικό Εκπαιδευτικό, Βοηθητικό και Τεχνικό προσωπικό σε όλες τις δομές Ειδικής Αγωγής. Να μονιμοποιηθούν όλοι οι εργαζόμενοι στις μονάδες Ειδικής Αγωγής και Πρόνοιας. Να καταβληθούν όλα τα δεδουλευμένα. Να μη καταργηθεί ή συγχωνευτεί καμία δομή Εκπαίδευσης - Πρόνοιας και Υποστήριξης ΑμΕΑ και να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος. Να λυθούν άμεσα τα οξυμμένα κτηριακά προβλήματα που υπάρχουν σε πολλά σχολεία της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα

·        Να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα για τη λειτουργία των Ειδικών Σχολείων: χρήματα, υλικά, βιβλία, βελτιώσεις υποδομών και να λυθεί άμεσα το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών από και προς τα σχολεία τους, με κατάλληλα διαμορφωμένα και ασφαλή μέσα μετακίνησης, εξειδικευμένους μόνιμους οδηγούς και συνοδούς, δωρεάν και με απευθείας κρατική χρηματοδότηση.



Οι βουλευτές

Θανάσης Παφίλης

Γιάννης Δελής

Λιάνα Κανέλλη

Νίκος Καραθανασόπουλος

Χρήστος Κατσώτης

Γιώργος Λαμπρούλης

Διαμάντω Μανωλάκου

Νίκος Μωραΐτης

Κώστας Στεργίου

Μανώλης Συντυχάκης

Σταύρος Τάσσος