Ερώτηση με θέμα «το λαθρεμπόριο καυσίμων» συνυπέγραψε ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής μαζί με 21 Κυβερνητικούς βουλευτές. Στην κατατεθείσα ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών οι βουλευτές αναφέρουν ότι «το λαθρεμπόριο καυσίμων αποτελεί τομέα διαφθοράς, ανοχής και ανικανότητας του ελληνικού φορολογικού και τελωνειακού μηχανισμού του κράτους. Οι διαστάσεις του λαθρεμπορίου καυσίμων αγγίζουν το ένα δις ευρώ ετησίως σε μια χώρα με τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη (αφού βαρύνονται με την υψηλότερη κρατική φορολογία), σε μια περίοδο σοβαρής οικονομικής κρίσης και ύφεσης».
Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι τέσσερις είναι οι κύριοι τομείς λαθρεμπορίας στα καύσιμα. 1) η παράνομη διάθεση στην εσωτερική αγορά πετρελαίου transit το οποίο προορίζεται για εξαγωγή σε τρίτες χώρες και κυρίως σε όμορες βαλκανικές χώρες. Στην περίπτωση αυτή, τα κυκλώματα, γνωστά και στις τελωνειακές αρχές πραγματοποιούν εικονικές εξαγωγές καυσίμων με συμμετοχή και εταιριών καυσίμων, 2) η διάθεση και παράνομη χρήση στην εσωτερική κατανάλωση του αφορολόγητου πετρελαίου που προορίζεται για εφοδιασμό των ποντοπόρων πλοίων (ναυτιλιακό πετρέλαιο- εικονικός ανεφοδιασμός πλοίων). Η μορφή αυτή του λαθρεμπορίου ακμάζει κυρίως στο νότο με επίκεντρο το λεκανοπέδιο της Αττικής και το λιμάνι του Πειραιά, 3) η παράνομη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης, ως πετρέλαιο κίνησης είναι πολύ διαδεδομένη στην αγροτική κατανάλωση και σε μηχανήματα σταθερής θέσης πολλών επιχειρήσεων. Αυτό συνδυάζεται και με επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης προς τους αγρότες, που πέρσι αυξήθηκε και ανήλθε στα 170 εκ ευρώ. Ενώ η αυστηρότητα εφαρμογής του νόμου εξαντλήθηκε στην επιβολή εξοντωτικών προστίμων, για κάποια λίτρα πετρελαίου θέρμανσης σε αγροτικά αυτοκίνητα και 4) η κλοπή με το σύστημα της ηλεκτρονικής ρύθμισης αντλιών μέχρι και 10% του χορηγούμενου καυσίμου από τη μεγάλη πλειοψηφία των ανεξάρτητων ή ενταγμένων σε διάφορες εταιρίες βενζινοπωλών. Οι παράνομες υπόγειες αποθήκες καυσίμων, τα παράνομα βυτιοφόρα, τα πλωτά δεξαμενόπλοια, που κινούνται ανεξέλεγκτα είναι μερικά από τα μέσα λειτουργίας του κυκλώματος».
Οι κ. βουλευτές τονίζουν ότι μέχρι σήμερα δεν έλειψαν οι προτάσεις, οι μελέτες και η εκπόνηση προγραμμάτων για τη σύλληψη του λαθρεμπορίου καυσίμων, χωρίς όμως κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Καταλήγοντας στην ερώτησή τους οι κ. βουλευτές ερωτούν εάν το υπουργείο οικονομικών διαθέτει εξειδικευμένο σχέδιο δράσης ανά τομέα για την ανασυγκρότηση των φορολογικών- φοροεισπρακτικών και τελωνειακών οργανισμών για την εξάρθρωση του κυκλώματος λαθρεμπορίας των καυσίμων και πόσο χρονικό διάστημα απαιτείται για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων σε κάθε έναν από τους τέσσερις τομείς λαθρεμπορίας.
Την ερώτηση συνυπέγραψαν και οι κ.κ. Θεοδωρίδης Ηλίας, Αντωνακόπουλος Παναγιώτης, Βουδούρης Οδυσσέας, Βούρος Ιωάννης, Εμινίδης Σάββας, Καρανίκας Ηλίας, Καρύδης Δημήτριος, Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας, Λαφαζάνης Αργύρης, Μαγκούφης Χρήστος, Μαργέλης Σπύρος, Μιχελογιαννάκης Ιωάννης, Παντούλας Μιχάλης, Παπαγεωργίου Αθανάσιος, Παραστατίδης Θεόδωρος, Παρασύρης Φραγκίσκος, Ρεντάρη-Τέντε Όλγα, Στασινός Παύλος, Τριανταφυλλόπουλος Ανδρέας, Χαραλαμπόπουλος Γεώργιος και Χάϊδος Χρήστος.
Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι τέσσερις είναι οι κύριοι τομείς λαθρεμπορίας στα καύσιμα. 1) η παράνομη διάθεση στην εσωτερική αγορά πετρελαίου transit το οποίο προορίζεται για εξαγωγή σε τρίτες χώρες και κυρίως σε όμορες βαλκανικές χώρες. Στην περίπτωση αυτή, τα κυκλώματα, γνωστά και στις τελωνειακές αρχές πραγματοποιούν εικονικές εξαγωγές καυσίμων με συμμετοχή και εταιριών καυσίμων, 2) η διάθεση και παράνομη χρήση στην εσωτερική κατανάλωση του αφορολόγητου πετρελαίου που προορίζεται για εφοδιασμό των ποντοπόρων πλοίων (ναυτιλιακό πετρέλαιο- εικονικός ανεφοδιασμός πλοίων). Η μορφή αυτή του λαθρεμπορίου ακμάζει κυρίως στο νότο με επίκεντρο το λεκανοπέδιο της Αττικής και το λιμάνι του Πειραιά, 3) η παράνομη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης, ως πετρέλαιο κίνησης είναι πολύ διαδεδομένη στην αγροτική κατανάλωση και σε μηχανήματα σταθερής θέσης πολλών επιχειρήσεων. Αυτό συνδυάζεται και με επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης προς τους αγρότες, που πέρσι αυξήθηκε και ανήλθε στα 170 εκ ευρώ. Ενώ η αυστηρότητα εφαρμογής του νόμου εξαντλήθηκε στην επιβολή εξοντωτικών προστίμων, για κάποια λίτρα πετρελαίου θέρμανσης σε αγροτικά αυτοκίνητα και 4) η κλοπή με το σύστημα της ηλεκτρονικής ρύθμισης αντλιών μέχρι και 10% του χορηγούμενου καυσίμου από τη μεγάλη πλειοψηφία των ανεξάρτητων ή ενταγμένων σε διάφορες εταιρίες βενζινοπωλών. Οι παράνομες υπόγειες αποθήκες καυσίμων, τα παράνομα βυτιοφόρα, τα πλωτά δεξαμενόπλοια, που κινούνται ανεξέλεγκτα είναι μερικά από τα μέσα λειτουργίας του κυκλώματος».
Οι κ. βουλευτές τονίζουν ότι μέχρι σήμερα δεν έλειψαν οι προτάσεις, οι μελέτες και η εκπόνηση προγραμμάτων για τη σύλληψη του λαθρεμπορίου καυσίμων, χωρίς όμως κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Καταλήγοντας στην ερώτησή τους οι κ. βουλευτές ερωτούν εάν το υπουργείο οικονομικών διαθέτει εξειδικευμένο σχέδιο δράσης ανά τομέα για την ανασυγκρότηση των φορολογικών- φοροεισπρακτικών και τελωνειακών οργανισμών για την εξάρθρωση του κυκλώματος λαθρεμπορίας των καυσίμων και πόσο χρονικό διάστημα απαιτείται για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων σε κάθε έναν από τους τέσσερις τομείς λαθρεμπορίας.
Την ερώτηση συνυπέγραψαν και οι κ.κ. Θεοδωρίδης Ηλίας, Αντωνακόπουλος Παναγιώτης, Βουδούρης Οδυσσέας, Βούρος Ιωάννης, Εμινίδης Σάββας, Καρανίκας Ηλίας, Καρύδης Δημήτριος, Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας, Λαφαζάνης Αργύρης, Μαγκούφης Χρήστος, Μαργέλης Σπύρος, Μιχελογιαννάκης Ιωάννης, Παντούλας Μιχάλης, Παπαγεωργίου Αθανάσιος, Παραστατίδης Θεόδωρος, Παρασύρης Φραγκίσκος, Ρεντάρη-Τέντε Όλγα, Στασινός Παύλος, Τριανταφυλλόπουλος Ανδρέας, Χαραλαμπόπουλος Γεώργιος και Χάϊδος Χρήστος.